PRODUKT

ZAKRES ZASTOSO-
WANIA

SZCZEGÓLNE ZALETY I KORZYŚCI

DODATKOWE INFORMACJE POMOCNE PRZY OPTYMALNYM DOBORZE

KOLOR/
SKŁADNIKI

TEMP. ZAKRES STOSO-
WANIA

ZAKRES TEMP. DLA SMARÓW STAŁYCH

GĘS-
TOŚĆ

[g/  
cm3]

TEMP. ZAP-
ŁONU

SPOSÓB STOSOWANIA / SCHNIĘCIE

WYDAJ-
NOŚĆ
[M2/KG]

WSPÓŁ - CZYNNIK TARCIA

RODZAJ OPAKO-
WANIA

OKS 100
Proszek MoS2 o wysokim stopniu czystości

uszczelnieniaarmatura
dźwignia

Zmniejsza tarcie i zużycie w szerokim zakresie temperatur. Do zastosowania także z tworzywami sztucznymi, uszczelnieniami, sznurami, węglikami spiekanymi w celu ulepszenia własności ślizgowych.

duże obciążeniawysokie temperatury
niskie temperatury
Odpowiada amerykańskiej specyfikacji wojskowej MIL-M-7866 A i specyfikacji NATO S-740
Dopuszczony do armatury tlenowej do 40 barów

Czarny / MoS2 (wielkość cząsteczek przeciętnie 1-3µm, max40µm)

-185°C do +450°C (do +1100°C w próżni, do +1300°C w osłonie gazowej)

4.8

brak

Powierzchnie ślizgowe muszą być czyste i odtłuszczone. Przy małych częściach powlekanie w bębnie obrotowym. Przy większych częściach, takich jak narzędzia, przez pędzlowanie.

5 - 10

Test na nacisk przy µ=0.04 bez szrpnięć

1kg puszka
5kg hobok
25kg hobok

OKS 110/111*
Drobno-ziarnisty proszek MoS2

dźwigniauszczelnienia
armaturatrzpienie
prowadnice ślizgowełożyska ślizgowe
obróbka plastycznawielokliny
wałki rozrząduprzekładnie otwarte
przekładnie ślimakoweresory

Zmniejsza tarcie i zużycie w szerokim zakresie temperatur, szczególnie przy bardzo gładkich i dokładnie obrobionych powierzchniach.

duże obciążeniawysokie temperatury
niskie temperatury

Czarny / MoS2 (wielkość cząsteczek przeciętnie 0.6-0.8µm, max 15µm)

-186°C do +450°C (do +1100°C w próżni, do +1300°C w osłonie gazowej)

4.8

brak

nie doty-czy*

Powierzchnie ślizgowe muszą być czyste i odtłuszczone. Przy małych częściach powlekanie w bębnie obrotowym. Przy większych częściach, takich jak narzędzia, przez pędzlowanie. Suche smarowanie w trudno dostępnych miejscach przy pomocy pojemników z aerozolem.

5 - 10

3*

Test na nacisk przy µ=0.04 bez szarpnięć

1kg puszka
5kg hobok
25kg hobok

OKS 500
MoS2 - lakier smarujący, hartowany na gorąco

dźwigniatrzpienie
łożyska przeguboweprowadnice ślizgowe
wieloklinywałki rozrządu
resoryprzekładnie otwarte
przekładnie ślimakowemechanika precyzyjna

Sucha powłoka ślizgowa dla bezobsługowego, trwałego smarowania przy dużych naciskach oraz przy powolnych, zwrotnych ruchach. Szczególnie tam, gdzie smarowanie olejowe lub smarem stałym jest niemożliwe. Pełna skuteczność również podczas długich postojów.

duże obciążeniadługi czas działania
Odpowiada amerykańskiej specyfikacji wojskowej MIL-L-460 10-B typ 1 oraz specyfikacji NATO S-1738

Czarny / MoS2 i inne stałe materiały smarne, spoiwo organiczne, rozpusz-czalnik

-70°C do +250°C

1.1

+41°C

Mechaniczne czy chemiczne rowkowanie powierzchni zwiększa istotnie przyczepność oraz czas funkcjonowania. Nanoszenie tak jak przy lakierach. Optymalna grubość warstwy 7-15µm. Wypalanie przy 150°C przez 1h.

10 - 20

Test na nacisk przy µ=0.09 bez szarpnięć

Współ-czynnik tarcia gwintów µ=0.05

500g puszka
5kg hobok
25kg hobok

OKS 510/511*
MoS2 lakier smarujący, hartowany na gorąco

dźwigniaprowadnice ślizgowe
systemy prowadzenia linearnegotrzpienie
wałki rozrząduresory
łożyska przegubowełożyska ślizgowe
zawiasyobróbka plastyczna
wieloklinyprzekładnie otwarte
przekładnie zamknięteprzekładnie ślimakowe
mechanika precyzyjna

Tak jak OKS 500. Dodatkowo także do bardzo niskich lub bardzo wysokich temperatur. Wytrzymały na promieniowanie i na próżnie. Utwardzanie w temperaturze pokojowej. Zużyta powłoka lakieru może być uzupełniana.

duże obciążeniawysokie temperatury
niskie temperaturydługi czas działania

Czarny / MoS2 i inne stałe materiały smarne, spoiwo organiczne, rozpusz-czalnik

-180°C do +450°C

0.98

-30°C

Przygotowanie powierzchni i nanoszenie tak jak OKS 500. Optymalna grubość warstwy 10-15µm. Suchy po ok. 5 min., ostateczne utwardzenie po ok. 30 min. przy temp. +20°C.

10 - 20

2*

Test na nacisk przy µ=0.04 bez szarpnięć

500g puszka
5kg hobok
25kg hobok

300ml spray*

OKS 520
MoS2 lakier smarujący, schnący na powietrzu

łożyska przegubowedźwignia
trzpienieprowadnice ślizgowe
resory

Tak jak OKS 500. Dodatkowo ochrona przed korozją.

duże obciążeniaochrona przed korozją
wysokie temperaturydługi czas działania
Odpowiada amerykańskiej specyfikacji wojskowej MIL-L-23398 D oraz specyfikacji NATO S-749

Czarny / MoS2 i inne stałe materiały smarne, spoiwo organiczne, rozpusz-czalnik

-180°C do +315°C

1.15

0°C

Przygotowanie powierzchni i nanoszenie tak jak OKS 500. Optymalna grubość warstwy 7-15µm. Suchy po ok. 20 min. przy temp. 20°C. Proces może być przyspieszony przez zwiększenie temp.

10 - 20

Współ-czynnik tarcia gwintów µ=0.16

500g puszka
5kg hobok
25kg hobok

OKS 522
MoS2/PTFE lakier smarujący schnący na powietrzu

łożyska przegubowedźwignia
trzpienieprowadnice ślizgowe
resory

Bardzo specjalna sucha powłoka ślizgowa dla bezobsługowego trwałego smarowania przy dużych naciskach oraz powolnych zwrotnych ruchach. Szczególnie tam, gdzie stosowanie olejów i smarów jest niemożliwe. Pełna skuteczność również po długich postojach. Niski współczynnik tarcia zarówno przy rozruchu jak i przy pracy stałej. Dodatkowo ochrona przed korozją.

duże obciążeniaochrona przed korozją
wysokie temperaturyniskie temperatury
długi czas działania

Czarny / połączony MoS2 + PTFE, spoiwo organiczne, rozpusz-czalnik

-180°C do +300°C

1.1

0°C

Mechaniczne czy chemiczne żłobkowanie powierzchni zwiększa istotnie przyczepność i czas funkcjonowania. Nanoszenie tak jak przy lakierach. Optymalna grubość warstwy 15-20µm. Suchy po około 30 min. przy temp. 20°C. Proces może być przyspieszony przez zwiększenie temp.

10 - 20

TNO*
Trybometr (klocek, pierścień) µ=0.05

*Holen-derskie Stowarzy-szenie Nauki Stoso-wanej

500g puszka
5kg hobok
25kg hobok

OKS 530
MoS2 - lakier smarujący na bazie wody, schnący na powietrzu

dźwigniaprowadnice ślizgowe
łożyska przegubowetrzpienie
łańcuchyłożyska ślizgowe
przekładnie otwarteprzekładnie zamknięte
przekładnie ślimakowe

Sucha powłoka ślizgowa dla bezobsługowego trwałego smarowania przy dużych naciskach oraz powolnych zwrotnych ruchach. Szczególnie tam, gdzie stosowanie olejów i smarów jest niemożliwe. Pełna skuteczność również po długich postojach. Ze względów ekonomicznych można rozcieńczyć w stosunku max 1:1.

duże obciążeniawysokie temperatury
przyjazny dla środowiska pracy

Czarny / MoS2 i inne stałe materiały smarne, spoiwo organiczne, rozpusz-czalnik, woda

-35°C do +450°C

1.1

+37°C

Mechaniczne czy chemiczne żłobkowanie powierzchni zwiększa istotnie przyczepność i czas funkcjonowania. Nanoszenie tak jak przy lakierach. Schnięcie w zależności od grubości powłoki 1-2h przy temp. 20°C. Proces może być przyspieszony przez zwiększenie temp.

15 przy rozcień-czeniu z wodą 1:1

Test na nacisk µ=0.09 bez szarpnięć

Współ-czynnik tarcia gwintów µ=0.05

500g puszka
5kg hobok
25kg hobok

OKS 536
Grafit - lakier smarujący na bazie wody, schnący na powietrzu

łańcuchydźwignia
prowadnice ślizgowe

Odporny na wysokie temperatury. Tworzy wytrzymałą, suchą i hermetyczną powłokę. Stosowany w zakresie temperatur, gdzie nie jest możliwe użycie olejów i smarów stałych. Może być również natryskiwany na gorące powierzchnie. Szczególnie ekonomiczny, gdyż może być stosowany w rozcieńczeniu z wodą w stosunku max 1:5

wysokie temperaturyprzyjazny dla środowiska pracy
przyjazny dla środowiskadla przemysłu spożywczego
Dopuszczony przez Instytut LGA w Norymberdze

Czarny / grafit, dodatek modyfikujący, woda

-35°C do +600°C

1.1

brak

Powierzchnie ślizgowe muszą być czyste i odtłuszczone. Czas schnięcia ok. 30 min. w temp. 20°C w zależności od grubości powłoki. Proces może być przyspieszony przez zwiększenie temp.

20 - 40

Test na nacisk przy µ=0.1 bez szarpnięć

Współ-czynnik tarcia gwintów µ=0.08

5kg kanister
25kg kanister

OKS 570/571*
PTFE - lakier smarujący

prowadnice ślizgowesystemy prowadzenia linearnego
zawiasymechanika precyzyjna
wałki rozrządudźwignia
łożyska przegubowełożyska ślizgowe
trzpieniearmatura
śrubywielokliny
resoryprzekładnie otwarte
przekładnie ślimakowe

Bezbarwna, niebrudząca powierzchni powłoka ślizgowo-rozdzielająca z silnym przeciwdziałaniem przyleganiu przy nieznacznych naciskach i powolnych ruchach. Stosowany tam, gdzie niemożliwe lub niepożądane jest stosowanie olejów lub smarów. Do wszystkich metali, tworzyw sztucznych, ceramiki i drewna. Także jako powłoka rozdzielająca przy odlewach żywicy syntetycznej.

przyjazny dla środowiska pracyniskie temperatury
wysokie temperaturywpływ środków chemicznych

Jasny / PTFE, spoiwo organiczne, rozpusz-czalnik

-180°C do +260°C

0.92

+4°C

nie doty-czy*

Powierzchnie ślizgowe muszą być czyste i odtłuszczone. Nanoszenie tak jak przy lakierach. Optymalna grubość warstwy około 10µm. Suche po ok. 5-8 min. przy temp. 20°C.

10 - 20

3*

Test na nacisk przy µ=0.07 bez szarpnięć

Współ-czynnik tarcia gwintów µ=0.06

5kg kanister
25kg kanister

400ml spray*

OKS 1300/1301*
Bezbarwna powłoka ślizgowa

śrubysystemy prowadzenia linearnego
uszczelnieniaarmatura
prowadnice ślizgowetrzpienie
dźwigniazawiasy
mechanika precyzyjna

Sucha i silnie przylegająca powłoka ślizgowa ze wskaźnikiem* UV. Powlekanie gwintów w celu uzyskania niskich współczynników tarcia o niewielkich wahaniach. Przeciwko wżerom w śrubach samogwintujących oraz śrubach ze stali nierdzewnej. Stosuje się do wszystkich rodzajów materiałów na śruby. Powlekanie powierzchni wielu materiałów takich jak szkło, ceramika, drewno i metal.
*Nie występuje w pojemnikach z aerozolem.

wpływ wodywpływ warunków atmosferycznych
Odpowiada specyfikacji BOSCH
Materiał nr VS 17 889-Ch
Grupa materiałów 5 996 789 000

Bezbarwny / syntetyczny wosk, rozpusz-czalnik

-60°C do +100°C smarowanie na sucho do +30°C, powyżej +30°C smarowanie olejowe

0.80

+68°C

Powierzchnie muszą być czyste i odtłuszczone. Nanoszenie tak jak przy lakierach. Przy masowym powlekaniu poprzez zanurzanie zaleca się stosowanie koszy drucianych lub z blachy perforowanej. Suszenie w czasie od 60 min. przy temp. 20°C. Przy tworzywach sztucznych należy sprawdzić wzajemną tolerancję.

8 - 11

3*

Współ-czynnik tarcia gwintu µ=0.08 do 0.1

5l kanister
25l kanister
200l beczka

OKS 1700
Powłoka ślizgowa dla śrub, koncentrat na bazie wody

śrubyuszczelnienia

Sucha i silnie przylegająca powłoka ślizgowa ze wskaźnikiem UV uniemożliwia powstawanie tzw. zimnych spawów. Szczególnie dla powierzchni galwanicznych i śrub typu VA przy montażu śrubowym podlegającym kontroli. Rozcieńczalny z wodą w stosunku max 1:5 w zależności od żądanego współczynnika tarcia (najczęściej stosowane rozcieńczenie 1:2). Katalizator przeciw korozji zapobiega rdzewieniu po wysuszeniu. Składniki rozpuszczalne w wodzie ulegają biologicznemu rozkładowi. Składniki nierozpuszczalne w wodzie są ekologicznie neutralne.

przyjazny dla środowiskaprzyjazny dla środowiska pracy

Jasny / syntetyczny wosk, rozpusz-czalnik

do +70°C

1.0

brak

Powierzchnie muszą być czyste i odtłuszczone. Masowe powlekanie części metodą zanurzeniową. Suszenie w temperaturze około 20°C. Ciepłe powietrze max do 60°C oraz jednoczesne poruszanie częściami znacznie skraca czas suszenia.

zależna od stężenia kąpieli

Współ-czynnik tarcia gwintu µ=0.07 do 0.14 w zależności od stężenia kąpieli

5l kanister
25l kanister
200l beczka

OKS 1765
Film ślizgowy do gwintów śrub, koncentrat na bazie wody

śrubyuszczelnienia
obróbka plastyczna

Schnący, mocno przyczepny film z indykatorem UV do wstępnego pokrywania gwintów wygniatanych lub nacinanych śrub dla kontroli ich montażu. Wodorozcieńczalny w stosunku max 1:5. Najczęściej stosowana proporcja 1:2.

przyjazny dla środowiskaprzyjazny dla środowiska pracy

Białawy, możliwe barwienie / wosk syntetyczny, indykator UV, woda

do +125°C

1.0

brak

 

 

 

5l kanister
25l kanister
200l beczka

 

na górę strony ^   

 

 

projekt serwisu : aptus