PRĄDY
NISZCZĄCE W NOWOCZESNYCH NAPĘDACH Z PRZEMIENNIKAMI CZĘSTOTLIWOŚCI
W
niektórych nowoczesnych instalacjach napędowych łożyska maszyn elektrycznych
ulegają uszkodzeniu już w kilka miesięcy po uruchomieniu. Objawia
się ono głośną pracą łożyska, występowaniem wibracji, a podczas
oględzin bieżni można zauważyć równoległe, ciemne, gęste rysy ułożone
prostopadle do toru przetaczania elementów tocznych.
Zjawisko to spowodowane to może być prądami łożyskowymi, które indukują
się w wale silnika i przepływają do uziomu poprzez łożyska. Bardzo
szybkie przełączanie zaworów przemienników częstotliwości (falowników)
w nowoczesnych systemach napędowych może generować impulsy prądowe
wysokiej częstotliwości
przewodzone przez łożyska. Jeśli energia tych prądów jest wystarczająco
duża, to wystąpi zjawisko przemieszczania się cząstek metalu między
kulą łożyska a bieżnią. Zjawisko to jest znane jako elektryczne
rozładowanie maszynowe (Electrical Discharge Machining - EDM). W
rezultacie łożyska mogą wymagać wymiany już po bardzo krótkim czasie
pracy.
W ostatnich latach daje się zauważyć rosnąca liczba uszkodzeń łożysk
z powodu elektrycznego rozładowania maszynowego występujących
w okresie od jednego do sześciu miesięcy po rozruchu. Zakres występowania
tych uszkodzeń zależy od architektury systemu napędowego
i użytej techniki instalacyjnej.
Rodzaje
prądów łożyskowych wysokiej częstotliwości.
Prądy
łożyskowe wysokiej częstotliwości są indukowane na wale z powodu
asymetrycznego rozpływu strumienia w silniku. Impulsy napięciowe
z falownika zawierają tak wysokie częstotliwości, że indukcyjność
rozproszenia uzwojeń silnika zapewnia drogę upływu prądu do uziomu.
Indukuje to napięcie między końcami wału. Jeśli zaindukowane napięcie
jest wystarczająco duże do pokonania impedancji cienkiej powłoki
oleju na łożysku, zachodzi zjawisko przepływu cyrkulacyjnych prądów
łożyskowych o wysokiej częstotliwości. Prądy łożyskowe są spowodowane
istnieniem obwodu dla przepływu prądu od składowej zerowej napięcia
w systemie napędowym. Powoduje ona powstanie potencjału pomiędzy
wyjściem falownika i uziomem, który wymusza przepływ prądu poprzez
impedancję rozproszenia.
Zjawisko
impedancji łożysk.
Prąd
płynący przez łożyska może ulegać nagłym wahaniom i zależy od stanu
chwilowego łożyska. Przy bardzo małych prędkościach łożyska mają
galwaniczne połączenie, gdyż bieżnie nie są izolowane warstwą oleju.
Występuje zjawisko przerwania ciągłości filmu smarowego. Zatem impedancja
łożysk określa poziom napięcia przy którym łożyska zaczynają przewodzić.
Impedancja ta jest nieliniową funkcją obciążenia łożysk, prędkości
obrotowej oraz użytego smaru i podlega ona chwilowym zmianom.
Zapobieganie
zniszczeniom przez prądy łożyskowe wysokiej częstotliwości.
Są
trzy sposoby oddziaływania na prądy łożyskowe: właściwy system okablowania
i uziemienia; przerwanie pętli prądu łożysk; oraz tłumienie prądu
wysokiej częstotliwości składowej kolejności zerowej. Napęd z płynną
regulacją prędkości może być skutecznie uziemiony dla składowych
zerowych kolejność prądu wysokich częstotliwości, jeśli stosowane
są następujące zalecenia:
1.
Używać tylko symetrycznych wielożyłowych kabli silnika.
2. Określić krótką, nisko impedancyjną drogę powrotu dla prądu składowej
kolejności zerowej do falownika.
3. Dodać należy połączenia wyrównawcze dla wysokich częstotliwości
pomiędzy instalacją i znanymi punktami
odniesienia potencjału ziemi, aby wyrównać
potencjały odpowiednich części, używając miedzianej plecionki taśmowej
o szerokości 50-100 mm.
4. Stosować wkładki izolacyjne między silnikiem i podstawą.
5.
Montować w silniku łożyska z izolowanym pierścieniem zewnętrznym.
Niestety
tylko nieliczne Firmy łożyskowe produkują takie łożyska w bardzo
ograniczonym zakresie typów i wielkości
|